Het instrument
uw gids
Tuning & Pitch
Pitch. De Engelse term voor toonhoogte van de A4. Onze instrumenten zijn standaard gestemd op 440Hz.
De stemtoon of diapason staat voor de muzieknoot la op het vierde octaaf, A4. Internationaal is de toonhoogte vastgesteld op een frequentie van 440Hz. Zo kunnen muziekinstrumenten onderling op elkaar afgestemd worden. Die stemtoon lag niet altijd vast. Deze standaard is rond 1940 ingevoerd.
Bij de uitvoering van historische muziek zijn er andere pitchen van toepassing.
Handige tip: zorg dat er zeker een volledig uur wordt vrijgehouden voor het stemmen van het instrument.
Zo kan onze stemmer het desbetreffende instrument in alle rust voorbereiden.
Temperament
De Engelse term voor temperatuur of getempereerde stemming. Onze instrumenten zijn standaard gelijkzwevend gestemd.
De gelijkzwevende stemming deelt het octaaf in 12 precies even grote afstanden. Het is kort samengevat een compromisoplossing om in alle twaalf toonsoorten even weinig ‘vals’ te klinken. Dit staat muzikanten toe om in verschillende toonsoorten samen te spelen op instrumenten met een vast stemming.
De temperatuur van een stemming is van grote invloed op de kleuring van de akkoorden. De klankkleur wordt onrustiger naarmate een stemming verder afwijkt van een reine stemming.
Tot de meest gebruikte temperamenten - vooral in de barokmuziek - behoren de middentoonstemming, Werckmeister-stemmingen, Valotti en Jung.
Het leggen van een temperatuur vraagt heel veel precisie en ervaring.
Temperatuur en vochtigheid in de ruimte
Wist u dat de temperatuur en de vochtigheid sterk wijzigingen als de zaal gevuld is met publiek? Deze wijzigingen beïnvloeden ook de instrumenten. Het verklaart waarom strijkers en blazers tussentijds bijstemmen tijdens een concert.
Om de stemstabiliteit van onze instrumenten maximaal te bewaren, vragen we aandacht voor air-conditioning, buitensituaties en krachtige theaterspots waar nog geen LED-technologie aan is toegevoegd.
Een piano is een heel stabiel instrument qua stemming. Voor een klavecimbel en orgel wordt tijdens de pauze meestal een extra stembeurt voorzien.
Het concert
Geluidsopnames en versterking
Versterking
In het geval dat het instrument versterkt zal worden tijdens het concert kan je kiezen voor een ‘Silent-piano’, ‘TransAcoustic-piano’ of een ‘Disklavier’. Deze hybride piano’s kunnen eenvoudig aangesloten worden op de voorziene geluidsinstallaties.
Ook akoestische instrumenten kunnen uiteraard versterkt worden. Hierbij is echter kennis en extern materiaal vereist.
Geluidsopnames
Hetzelfde geldt voor geluidsopnames. Bij gebruik van één van de hierboven vermelde hybride instrumenten zal de sound rechtstreeks doorgestuurd worden zonder gebruik van externe microfonen.
Digitale programma’s
In combinatie met digitale programma’s zijn de mogelijkheden met een ‘Silent-piano’, ‘TransAcoustic-piano’ of een ‘Disklavier’ heel groot, zo niet eindeloos.
De ruimte en bezetting
De bezetting van het concert en de ruimte waarin deze doorgaat zijn twee cruciale factoren in de keuze van het meest geschikte instrument.
In een orkest kiest men best voor een iets groter instrument. Deze zal een bepaald volume moeten kunnen produceren om in evenwicht te zijn met alle andere instrumenten.
Indien men met een opstelling zit met slechts enkele instrumenten maar deze worden wel versterkt (en ons instrument niet) dan geldt hierbij hetzelfde principe.
Wordt het instrument gebruikt voor begeleiding dan volstaat een iets kleiner model. Deze zal niet dienen om de hoofdrol in het concert op te eisen maar is er alleen ter ondersteuning.
Bij een solo-concert hangt alles dan weer 100% af van de ruimte. Is het een huiskamerconcert of een optreden in een café dan zal een kwartvleugel zeker volstaan.
In een kleine tot middelgrote concertzaal zal men in dat geval eerder opteren voor een halve vleugel en in de grotere zalen, operahuizen en festivals zal er vaak naar een concertvleugel gevraagd worden.
Samengevat:
hoe groter de bezetting, hoe groter het instrument, tenzij de andere instrumenten versterkt worden (en ons instrument niet).
hoe groter de ruimte, hoe groter het instrument.
Onze merken
Yamaha
Door hun precisie, betrouwbaarheid en prestaties is Yamaha uitgegroeid tot de standaard in de pianowereld. Zowel hun kwaliteitscontrole als hun service zijn legendarisch binnen de industrie.
Ze staan gekend voor hun helderheid en percussiviteit wat deze instrumenten uitermate geschikt maken voor jazz of popmuziek.
Fazioli
FAZIOLI zweert elke vorm van industriële vervaardiging af en streeft continu naar ongeëvenaarde kwaliteit. De volledige productie van begin tot einde van één instrument vergt naar schatting drie jaar en 1000 uur manuele arbeid door zeer gespecialiseerde ambachtslieden.
De gekende en hooggewaardeerde sound komt voort uit een wetenschappelijke selectie van verschillende houtsoorten.
Veel artiesten beschrijven FAZIOLI als een inspiratiebron met een breed kleurenpalet en dynamisch bereik. Daarnaast is de combinatie van enorme kracht met diepe warme tonen ongekend binnen de pianowereld.
Steinway & Sons
Een krachtige bas, een resonerend middengebied en zingende hoge tonen met veel tonale kleuren.
Hoewel andere merken enkele van deze kenmerken bezitten, is het misschien de specifieke, harmonische combinatie die de tonale kleuring van de Steinway vormen, die hem onderscheidt van andere merken en hem zijn rijkdom, diepte en kracht geeft.
Enkele onderhoudsvoorschriften
Het meubel en zijn onderhoud
Een piano kent verschillende afwerkingen. Elke afwerking vraagt een regelmatige en speciale zorg.
Houtwerk
Houtfineer: Stof de piano en de toetsen regelmatig af met een droge zachte doek.
Polish en lak: Gebruik bij voorkeur een licht vochtige zeemvel of zachte wollen doek.
Gebruik nooit schoonmaakmiddelen die alcohol of zware detergenten bevatten. Er zijn ook speciale poetsproducten op de markt voor piano’s. We staan u graag bij voor meer informatie.
Metalen onderdelen
Stof regelmatig af met een droge zachte doek.
Scharnieren en afwerkingen in koper en messing kunnen worden opgeblonken met koperpoets.
Plaats geen objecten op de piano. Een zwaar object kan vibraties veroorzaken. Een vaas met bloemen kan omvallen. Het omstoten van koffie, wijn of frisdranken zijn nefast voor uw piano. Vermijd kostelijke accidenten en maak er een gewoonte van niets op de piano te zetten met uitzondering van pianopartituren en uw metronoom.
Das Wohltemperierte klavier
De piano heeft een goede plaats nodig vrij van grote temperatuurschommelingen en tocht.
Vochtigheidsgraad
Een relatieve vochtigheidsgraad tussen de 50 en 60% is ideaal voor piano’s. Het gebruik van materialen zoals hout, vilt en stof in de mechaniek zorgt ervoor dat vele onderdelen van de piano een delicate band hebben met vochtigheid.
Een te hoge vochtigheid zal resulteren in een tragere hamerbeweging, onreine tonen, het roesten van interne onderdelen en klemmende toetsen.
Uitzonderlijke droogte vraagt nog meer voorzorg. Hierbij denken we vooral aan koude winters gecombineerd met veel verwarming. Houten onderdelen en vilt zullen krimpen. In extreme omstandigheden bestaat het risico dat de zangbodem barst en de pinnen los komen te staan.
Hou met de hygrometer en een gerust gemoed een oogje in het zeil.
Ventilatie
Piano’s hebben ventilatie nodig, maar de verkeerde soort ventilatie kan tot schade lijden.
De beste locatie voor de piano is in het midden van de kamer of tegen een muur die twee kamers verdeelt.
Indien mogelijk, plaatst u de piano niet tegen of bij een buitenmuur omwille van weercondities die een invloed kunnen hebben op de toonkwaliteit en volume.
Vermijd ramen
Indien mogelijk, gelieve de piano niet naast een raam te plaatsen.
Het meubel is gemaakt van hout en dient beschermd te worden tegen direct zonlicht, vochtigheid en plotse temperatuurwisselingen. Ramen die openen naar buiten, beschermen het minst. Mocht het toch noodzakelijk zijn, maak dan gebruik van gordijnen in dikke stof.
Vermijd hitte
Houd de piano weg van direct contact met warmtebronnen zoals radiatoren, luchtroosters en vloerverwarming. De warme lucht veroorzaakt schade aan het meubel en de mechaniek.
Het vakmanschap van pianotechniek
Stemmen
Elke pianosnaar is normaal opgespannen met een kracht van 90kg. Door het bespelen van de piano en veranderende temperaturen zal een snaar een beetje spanning verliezen.
De piano wordt voorafgaand aan elk concert gestemd. Zo ondervangt men sterke klimaat-schommelingen en blijft de piano mooi klinken.
Intoneren
Wanneer de piano of vleugel veel bespeeld wordt, zal het hamerkopvilt verdichten waar de snaren geraakt worden. Na verloop van tijd worden tonen harder en verliezen klankschakering. Onze concertservice instrumenten worden op regelmatige basis grondig nagekeken en indien nodig geïntoneerd.
Intoneren is een hoog specialistische handeling waarbij de elasticiteit van de hamerkoppen wordt beïnvloed en daarmee de klankkleur verbetert.